Miért kell tudnunk koordinálni a saját testünk mozgásait?

Ha röviden szeretnénk válaszolni a kérdésre, akkor a sérülésveszély csökkentése lenne itt is az elsődleges cél.

 

Amikor átkelünk egy zebrán és az úttestről a padkára fel szeretnénk lépni, rengeteg folyamat lejátszódik a szervezetünkben. Be kell mérnünk, milyen messze van a padka, milyen magasra kell lépni, jelenleg milyen messze vagyunk, mekkora sebességgel haladunk, hogy időzítsük a lépést, stb. hogy ne essünk el.

Nem léphetünk csak úgy egyet random, mert ha nincs megtervezve előre a lépés, akkor valószínűleg elbotlunk, aminek további következményeként egyből ott a sérülés lehetősége.

Mi észre sem vesszük, agyunk megteszi helyettünk a tervezést, és küldi is az utasítást az elvégzendő feladatról, valamint fogadja a végrehajtás közbeni visszaérkező információkat. Ezt nevezzük koordinációnak, aminek rengeteg összetevője van.

 

A koordinációt tudatosan is fejleszthetjük, mely fontosságáról a továbbiakban olvashatsz...

ladder
agility coordination 

A koordináció alapvető képességeink egyike, mely az agy és az idegrendszer nélkül nem valósulhat meg.

A mozgás létrehozásának, ellenőrzésének, javításának képessége a koordinációs tevékenségekhez tartozik.

 

Az életmódbeli szokások szervezeti szinten változásokat generálhatnak pl. bekötött ízületek, amelyek a mozgásokat, mozgásmintákat megváltoztatják. Egy megváltozott ízületi helyzet is már egy bizonyos kontrollvesztésnek tekinthető, melyben az optimális mozgások koordinálása romlik.

 

A mozgásokat lehet fejleszteni, lehet tanulni, azonban ha nem használjuk tudatosan a testünket, ezek rosszabbodni fognak és felejtődnek.

 

A koordinációval valósul meg pl. a testhelyzetek rögzítése, a mozgások meghatározott irányban, sebességgel történő létrehozása is.

 

A tested koordinálásával tudod megtartani a székben ülve a törzsedet egyenesen (ami azért fontos pl., hogy a helytelen ülésből eredő gerincproblémákat kiküszöböld) és a koordinációval tudod kivitelezni helyesen a gyakorlatot, ami a sportágadban szükséges (nagy erőkifejtés, nagy terhelés során a nem kontrollált mozdulat nagyobb sérülésveszélyt hordoz magában).

 

A koordináció fejlesztése, a testtudat javítása elengedhetetlen alapja minden teljesítménysportnak, és kifejezetten jelentős a gyorsasági sportok esetében.

 

Fontos, hogy az egyensúly is a koordináció összetevője, mely fejlesztő gyakorlatai a törzset tartó és stabilizáló mélyizmok edzésének egyik alapja. Ezek az izmok hajlamosak inaktívvá válni, ha nem kapnak megfelelő ingert, ezért ezek tréningjére célszerű speciális gyakorlatokat is beiktatni az edzésbe (akár stabil, akár instabil felület, eszköz használatával)

szerzõ: Führer Dia Képek: Balogh Attila & pixabay.com