Mit jelent a prevenció és mi a szerepe?

Ha sokszor hallottad már a „prevenció, preventív” szavakat, de még nem igazán tudod, mit jelentenek, segítünk neked megérteni.
Az egészségügyből átvett „prevenció” kifejezés minden olyan tevékenységet magában foglal, amely egy későbbi negatív, káros vagy kóros állapot kialakulását megelőzi. Ide tartozik pl. egy egészséges életmód kialakítása és fenntartása, melyben a cél az életminőség javítása, az egészség hosszú távú megléte, az öregedési folyamatok, sérülésveszély csökkentése. 

Ahhoz, hogy ezt elérjük, figyelnünk kell a táplálkozásra, a megfelelő regenerációra, pszichés és mentális tevékenységekre, kikapcsolódásra és nem utolsó sorban a fizikai aktivitásra.

Ha érdekel, hogy az edzésekben a preventív szemlélet hogyan valósulhat meg, olvass tovább!

A fitnesz és a sport területén is egyre nagyobb körben terjed el a prevenció, a preventív szemléletű edzések tartása, melyek lényege elsősorban a passzív és aktív mozgatórendszerbeli sérülések megelőzése, a sérülések kialakulásának minimalizálása, a sérülésekhez vezetendő rizikófaktorok csökkentése. Bár a prevenciót a többi szervrendszer, valamint az érzelmi és pszichés állapotokra is vetíthetjük, a sport szempontjából a mozgással kapcsolatos prevencióról ejtünk szót a következőkben.

Fizikai megközelítésben nem másról van szó, mint az edzésen alkalmazott, tudatosan felépített gyakorlatok beiktatásáról, amelyek az egyén adottságaihoz, jelenlegi állapotához, tulajdonságaihoz kialakítva segítik a sportoló mozgatórendszerének hatékonyabb, optimálisabb működését.

A prevenció alapja a megfelelő mozgathatóság (hajlékonyság), illetve a megfelelő kontroll megtartása a mozgások alatt (koordináció). E kettő hiányában a preventív szemlélet nem működhet.

Half kneeling
Half kneeling hip flexor stretch

Az edző feladata, hogy a sportoló jelenlegi mozgásminőségét és kapacitását felmérje.

A mozgásminőség vizsgálataiból kideríthető, mely ízületekben, mely régiókban rendelkezik a sportoló hiányosságokkal. Amennyiben a sportolónál nincs probléma, a jelenlegi optimális szint fenntartása a cél.

Amennyiben a sportoló rendelkezik problémás területtel (pl. előreesett, bekötött váll - megrövidült vállövi előrehúzók, vállízületi hajlítók) a prevenciós tevékenység első fázisa az állapot javítása (ízületi helyzet optimalizálása, izomegyensúly felállítása – problémás rész + egész test), majd ezután következik a szinten tartás (a sérülések kialakulásának minimalizálása miatt).

Fontos tudni, hogy a versenysportoknál is kiemelkedő szerepe van a prevenciónak. Itt azonban a sportágspecifikus mozgások, gyakorlatok, nagy erőkifejtéssel, terheléssel járó igénybevételekkel szembeni védelmen kívül az eredményorientáltságnak és teljesítményigénynek való megfelelés lesz az elsődleges cél.

A prevenciós tréninget külön egy-egy területet kiemelve is megtervezhetjük. Pl. az ülő életmódból származó hatások a legtöbbször a gerinccel kapcsolatban indukálnak panaszokat. Ezek megelőzésére kiválóan alkalmazhatóak a gerinctornák, gerinctréningek, melyekben a fő hangsúly a testtartást befolyásoló átmozgató és erősítő, karbantartó gyakorlatokon van.

Amennyiben többet szeretnél tudni a gerinctréning szerepéről, vedd fel a kapcsolatot Diával. Ha kérdésed van a prevencióval kapcsolatban, keress minket!

szerzõ: Führer Dia