Re-kreatív életmód

Életmód

 

Nagy vonalakban, ahogyan éljük az életünket. Alapelveit kerülendő és követendő rendezőelv határozza meg.

 

Részei:

 

  1. táplálkozás. E terület talán a legérzékenyebb a mostani helyzetben. Pár héttel ezelõtt nagy szemekkel néztünk azokra, akik tartós élelmiszerekbõl raktároztak hosszú távra, ma pedig már mi magunk is ezt tesszük. Naponta változnak a rendeletek és nem tudunk miben bízni. Valószínüleg nem ez a legmegfelelõbb idõszak belekezdeni egy új étrendbe, kiváltképp ha olyat választunk, amit rosszul végezve immunrendszer gyengítõ hatású lehet. A 4 fal közé zárva, nem megfelelõen kielégítve a mozgásigényünket még nehezebb odafigyelnünk a táplálkozásunkra. A rendszeres edzés motivációul szolgálhat az étkezésünkre való fókuszálásában is, de ez oda-vissza mūködik természetesen.

 

  1. rendszeres fizikai aktivitás. Edzõként itt tudunk a legkompetensebb információkkal, tudással segíteni az embereket. Az otthoni edzésnek soha nem voltam nagy híve, kivétel a különféle regenerációs technikákat, mint pl. a lágyszöveti kezelések. Most viszont nincs más lehetõség. A saját kertben végzett aktivitás, edzés természetesen a legjobb alternatíva, de viszonylag kevés ember rendelkezik komplex edzõtermi infrastruktúrával otthon. Az elsõ ellenvetésem mindig is a tudatalatti, pszichés tényezõkben keresendõ. Az otthont sokan a pihenéssel azonosítják, ahol idegrendszerünk megpihenhet, ahol étkezésink, higiéniás szükségleteink, kapcsolataink folynak. Nehéz teljesen kikapcsolni ezeket a külsõ körülményeket, és 100%-osan az edzésre koncentrálni. Most azonban abból kell fõznünk amink van. A testépítõk, erõemelõk és egyéb sportágakban tevékenykedõk vannak talán a legrosszabb helyzetben. Õk nehezen tudják folytatni azt az intenzítású edzést amit megszoktak. Talán ez ma nem is lehet cél, bár a funkcionális edzés szerelmeseinek ez most nem jelent gondot. Érdemes tehát ma ezekben keresni a megoldást bármit is edzettél elõtte. Ezekrõl majd bõvebben beszélünk egy külön cikksorozatban.

 

  1. pihenés. Vicces, hiszen ez az a pont ahol úgy tehetünk a legtöbbet az emberiségért, ha otthon maradunk a fenekünkön. Aki olvasta Kelly Starrett Asztalhoz kötve cimū könyvét az tudja, hogy az ülés nem a legoptimálisabb pozíció az egészségünkre nézve, így érdemes a napjainkba beépíteni néhány mobilizációs technikát és amilyen sūrūn tudunk helyzetet változtatni. Ezekrõl is majd bõvebben beszélünk.

 

  1. problémamegoldó magatartás, stressz-oldó technikák, optimista életszemlélet. Ne engedd, hogy eluralkodjon rajtad a pánik. Az életedért csak Te vagy a felelõs. Keress, olvass utána… A meditációs technikák, zenehallgatás sokat segítenek.

 

  1. szociális terület működése: társas kapcsolatok, környezethez való alkalmazkodás és együttműködés. A nehéz idõkben még ingerlékenyebbek az emberek, fõleg kis helyen összezárva. Az elõzõ faktorok együttesen tudnak segíteni ezen a problémán, tehát próbáld követni útmutatásaikat…

 

  1. a károsító szenvedélyek, függőségének hiánya. Dohányzás, alkohol, drogok, mind ide tartoznak. Itt mindig a mennyiségi mutatókat kell figyelembe vennünk, így a kávé, édesség, vagy maga a túlevés is probléma lehet. Itt is próbáld meg elfoglalni magad hasznos tennivalókkal, mint pl. olvasás, online kurzusok, légzéstechnikák, meditáció, társasjáték és még sorolhatnám.

 

Hippokratész szerint is a gyógyításban fontos az ésszerű táplálkozás, a torna, a friss levegő és a nyugodt életmód.

Fontos része az egészségtudat és szabadidőtudat, amirõl már volt szó az elõzõ cikkekben.

https://trianglesport.hu/hu/re-kreativ-egeszseg

https://trianglesport.hu/hu/re-kreativ-szabadido

 

Történelmileg két módja alakult ki az életvitelnek, életmódnak:

 

Aszkétikus felfogás: önmegtartóztatás a cél, nem teszünk semmi olyat, ami az egészségünk ellen lehet. Megszenvedett rekreáció (már nem jellemző).

Hedonista felfogás: jó közérzet, elégedettség a cél.

 

Talán a legjobb ma a kettõ ötvözete. Önfegyelmet kell tanúsítanunk nagyon sok helyzetben, de közben nem szabad elfelejtenünk élvezni az életet. 

Pihenjünk

Lassuljunk le kicsit

Fordítsuk figyelmünket magunk felé

Ismerjük meg jobban saját magunkat

Töltõdjünk fel

 

Célom, hogy erõsebben, magamat megismerve, kapcsolataimat megszilárdítva kezdjem újra az életem a kényszerpihenõ után.

Mi a Tiéd?

 

Ha tetszett a cikksorozat osszd meg és küld el barátaidnak...

felhasznált irodalom: Kovács Tamás Attila - A rekreáció elmélete és módszertana Jegyzet - Budapest 2004 Képek: pixabay.com