Re-kreatív szabadidõ

IDŐ

Tevékenységeinket mindig is befolyásolta, hogy mennyi időnk van, hogy mennyi időt tudunk például rekreációra fordítani.

Az időt az emberi tevékenységek szerint 3 típusra oszthatjuk:

 

Társadalmi lény: Társadalmi kötelezettségek, mint például a munka, család, tanulás. Legtöbbünknek a felsoroltakból a munka teljesen megszūnt, vagy más keretek közé szorult. A tanulást folytathatjuk otthonról, de az intézmènyi oktatást nehéz pótolni, az élõ képzésekrõl nem is beszélve. Sokan online megoldásokra szorulnak és jól is teszik, azonban ne felejtsük el az emberi kapcsolatok fontosságát, tehát amint vége ennek az idõszaknak, próbáljuk visszaépíteni sportolói vagy más területekrõl való klientúránkat.

 

Saját példámból kiindulva most a családommal való kapcsolat megerõsítése, (sokukkal sajnálatosan nem személyesen), valamint a weboldalunk szerkesztése tölti ki idõmet. Szomorú, hogy a szokványos hétköznapokon amikor az edzéstartás a fõ, milyen keveset tudok rájuk figyelni. Ez az idõszak tökéletes ennek tudatosítására és a jövõbeli fenntartására.  

 

Önmagunk ellátása: Fiziológiai szükségletek, amiket testünk megkövetel. Ilyen az alvás és az étkezés. Pihenésbõl kijut manapság, de megfelelõ-e minõségben? Mennyire figyelsz oda az alvásodra? Normál helyzetben rengeteget dolgozom, így a 6 óra alvással kell megelégednem minden éjjel, ami egyáltalán nem helyes. Manapság viszont addig alszom ameddig szeretnék, sokszor mégis fáradtabban kelek, mint elõtte. Biztos vagyok benne, hogy nem vagyok egyedül ezzel a problémával. Ebben az esetben az alvásunk minõségére kell koncentrálnunk, mely jóval az ágyba jutás elõtt elkezdõdik. Jó dolog tud lenni a PlayStation nyomkodása az esti órákban, azonban ekkor nem csak pszichésen, de fizikálisan is aktívabbá válunk, az idegrendszerünk szimpatikus túlsúlyba kerül, így ebben a felfokozott állapotban, józan paraszti ésszel is beláthatjuk, hogy nehéz megteremtenünk a jó alvás alapjait. A kék fény káros hatásairól már rengeteg kutatás született vica-versa, így érdemes kicsit belemélyedni ebbe a témába. Ha többet szeretnél megtudni, miként tehetünk többet a biológiai óránk egyensúlyának visszaállításáért, akkor érdemes elolvasnotok a Biohacker címū könyvet.

Az étkezés egy nagyon kényes téma edzõi részrõl, hiszen nagyon nehéz megtalálnunk az átmenetet a kompetenciák között. A dietetikusok dolga ezt a témát boncolgatni, azonban mégsem hagyhatjuk figyelmen kívül, hiszen rendkívül fontos alap önfenntartási igényünk, a táplálkozásunk. Sokan kértek engem is, hogy adjak tanácsot, mit és mikor egyetek. Ilyenkor csak arról tudok beszélni, hogy nekem mi mūködik, azonban itt is, mint az edzésnél, egyéne válogatja a helyes megoldást. A legjobb, ha felkerestek egy dietetikust, vagy bármely táplálkozástanban jártas szakembert, különösképpen, ha bármely jellegū érzékenységgel rendelkeztek. Ha viszont bizonyítottan rendben vagytok, akkor azt javaslom, hogy tesztelgessetek különbözõ étrendeket. Olvassatok, látogassatok workshop-okat és találjátok meg a számotokra legmegfelelõbbet. Én manapság, mivel egy girya instruktori képzésére készülök, így az úgynevezett Warrior diet-et próbálom követni. Természetesen, mikor az izomtömeg növelése volt a fõ célom, akkor az ahhoz megfelelõ protokollt követtem. Magyarán minden célnak megtalálhatjuk a hozzá legmegfelelõbb étrendi támogatást.

 

Szabadidő: A fennmaradó idő, amivel szabadon rendelkezünk. Különbséget teszünk „freetime” és „leisure” között. Az utóbbi az, amit szabadidő keretén belül végzünk, és kedvünkre, örömünkre szolgál. Pozitív élményként éljük meg. A mi értelmezésünkben a rekreatív szabadidő.

Több elmélet született a szabadidővel kapcsolatban: James Murphy 6 pontja vagy Dumazeider 3D-je.

 

- Dumazeider: a szabadidő mindazon elfoglaltságok/ aktivitások összessége, amelyekkel az egyén tetszése szerint foglalkozhat. „3D”:

  1. lazítás, ilyenkor teljesen lazulj el, relaxálj, próbáld kizárni a külvilágot. Érdemes reggel, délután és este egyaránt gyakorolni.
  2. szórakozás, itt jöhetnek a játékok, filmezés, vagy bármi ami szórakoztat. Érdemes napközben végezni ezeket.
  3. önfejlődés, olvasás, tanulás most leginkább online, podcast hallgatása. Úgyszintén napközben érdemes végezni ezeket.

 

- James Murphy: 6 pontba rendezi a szabadidő fogalmát

  1. Szabadrendelkezésű idő
  2. Társadalmi funkció
  3. Irányultságát társadalmi helyzet befolyásolja
  4. Maga a szabadság, a lélek szabad állapota
  5. Önmegvalósításra való lehetőség
  6. Holisztikus megközelítés (a szabadidő: a személyiség aktivitásaiban, cselekvéseiben megmutatkozó szabadsága)

 

Az eddigi modellekbõl kiderül, hogy maga a szabadidõ diszkrecionális, tehát a saját belátásunk, döntésünk eredménye, de ennél fogva nem sokat ér, ha azt nem töltjük rekreatívan. Az elsõ cikkben már említett "idõfolyatók" vannak a legrosszabb helyzetben manapság, mivel a megszokott napi ritmust elhagyva még nehezebb aktívnak maradni. Erre a legjobb megoldás napi rutinunk fenntartása, az idõben fekvés, idõben kelés, a megszokott étkezések fenntartása, stb.

 

Foglald el magad,

Találj minden napra egy új kihívást,

Osszd be az idõdet.

 

holnap a egészség fogalmának tisztázásával folytatjuk…

felhasznált irodalom: Kovács Tamás Attila - A rekreáció elmélete és módszertana Jegyzet - Budapest 2004 Képek: pixabay.com